De 1-product company
Nieuwsgierig geworden door de verschillende elementen uit het 'waarom LPM' gedeelte maar nog zeker hoe relevant dit is voor uw bedrijf?
lees dan hier het verhaal en doe de '1-product Company test'.
lees dan hier het verhaal en doe de '1-product Company test'.
De 1-product company - het verhaal
Er was eens een directeur van een productiebedrijf* dat succesvol eigen machines ontwikkelde, produceerde en verkocht over de hele wereld. Ze hadden inmiddels een uitgebreid productengamma met verschillende series, types en opties; met daarnaast ook nog veel klantspecifieke aanpassingen. Daar waren ze groot in geworden en nog steeds zat de omzet in de lift.
Na een vermoeiende werkdag sliep hij in en kreeg hij een droom. In zijn droom reed hij zoals altijd naar zijn kantoor en parkeerde zijn auto op zijn gereserveerde plek, direct naast de plaatsen voor bezoekers en klanten. Het leek zoals altijd, maar toch voelde het anders vandaag. Ook de begroeting door de receptioniste was even hartelijk als altijd. Toen viel hem een nieuwe brochure op in het verder lege rek met de promotie materialen. * Dit is een fictief verhaal gebaseerd op realistische situaties; iedere mogelijke gelijkenis met
bestaande bedrijven of personen berust op louter toeval De wandelingAls eerste kwam hij langs de sales afdeling waar Johan net zijn telefoongesprek afrondde. De andere bureau's waren leeg. 'Gaat het wel goed met de orderintake?' vroeg hij. Johan grijnsde breed: 'voor de komende vier maanden zitten we vol en de periode daarna begint al aardig gevuld te raken, dus dat gaat wel goed!'
In het kantoor daarnaast stonden zijn strategische inkoper Pieter en Erik, de manager logistiek te kijken naar een groot scherm met daarop de lijst van hun leveranciers. 'Het zijn er nu nog maar achtenvijftig' sprak Pieter, 'we kunnen ze nu elke week evalueren op kwaliteit en leverbetrouwbaarheid en dat gaat steeds beter'. De andere twee bureaus in het kantoor waren leeg, afgezien van een stapeltje boeken met handelsmaterialen en DIN standaarden. In de grote kantoortuin aan de andere kant van de gang zaten de werkvoorbereiders en projectengineers. Nu zaten alleen Frans en Michiel achter hun grote CAD scherm te werken aan complexe modellen en simulaties; de andere zes werkplekken waren onbemand; vier waren voorgoed ontmanteld, twee andere bureaus waren samen met de constructeurs verplaatst naar de afdeling innovatie. Nieuwe ruimteIn de ruimte naast zijn eigen kantoor zag hij HR manager Jacqueline in gesprek met Toon, zijn controller en rechterhand. Ondanks de wat lagere omzet was de winstgevendheid nu uitstekend, hoorde hij Toon zeggen; zelfs zo goed dat er extra geïnvesteerd kon worden in professionalisering van het personeel. Die behoefte was er al lang, maar nu was het ook mogelijk en niet alleen financieel; want 'eindelijk zijn de medewerkers niet meer de hele dag heen en weer aan het rennen om het ene gat met het andere op te vullen' hoorde hij Jacqueline zeggen.
|
De brochureDe brochure toonde een van hun belangrijkste productlijnen met daarbinnen drie types waaruit de klant kon kiezen. Daaronder werden nog vijf opties beschreven waaruit de klant kon kiezen om het gewenste model te selecteren; ten slotte nog vier deelsystemen die als accessoire toegevoegd konden worden.
De Directeur keek op de achterkant van de brochure, op zoek naar de andere types en alle overige opties die niet op de voorkant vermeld waren. Maar de achterkant...was leeg. Ook zag hij geen andere nieuwe brochures van alle andere productlijnen. Terwijl hij voor zichzelf een mental note maakte om de MarCom manager hier op aan te spreken liep hij de schuifdeuren door en de trap op. Het was zijn gewoonte even snel langs alle afdelingen te lopen om een gevoel te krijgen voor hoe het liep in het bedrijf. In rechte lijnAan het eind van de gang kwam de directeur op de balustrade die uitzicht gaf over de assemblagehal. Daar zag hij een geordende productielijn waar de monteurs de materialen en componenten zelfverzekerd uit de rekken naast de lijn haalden om deze vervolgens bijna geruisloos te monteren. Verder reed er nog een enkele heftruckchauffeur rond om de rekken bij te vullen. Een flink deel van het vloeroppervlak was vrij en werd opnieuw van een gladde betonlaag voorzien. Pas toen hij zich weer omdraaide op de trap naar de tweede verdieping realiseerde hij zich wat hij onbewust had gemist: Het heen en weer slepen van karren met materialen vermengd met het geluid van hamerslagen en het gesnerp van slijptollen.
Wake-up callTerwijl hij nog nadacht over de betekenis van deze woorden legt hij zijn hand op de klink van zijn kantoordeur. De aanraking van het koude aluminium zorgde ervoor dat hij met een schok uit zijn droom ontwaakte: de cijfers op de wekkerradio gaven al halfacht aan en hij zou moeten racen om op tijd op de zaak te zijn. Hij was benieuwd wat hij daar zou aantreffen...
|
Doe de 10-punten test
Hoe zou deze droom - en vooral ook het wakker worden er in uw bedrijf uitzien?
Om dit gedachten-experiment wat te ondersteunen kunt u onderstaande 10 punten test uitvoeren.
Tick de checkboxen ja/nee aan en tel het aantal malen 'JA'.
Om dit gedachten-experiment wat te ondersteunen kunt u onderstaande 10 punten test uitvoeren.
Tick de checkboxen ja/nee aan en tel het aantal malen 'JA'.
|
7 -10 maal 'JA' : Waarschijnlijk is uw bedrijf winstgevend en innovatief; er is nog beperkt verbeter-potentieel.
4 - 6 maal 'JA' : Er valt nog veel te winnen door het toepassen van Lean Product Mix inzichten. 0 - 3 maal 'JA' : Het lijkt aan te bevelen om zo snel mogelijk te starten met de basics van Lean Product Mix. |