LPM
  • Home
  • Basics
    • Waarom
    • de 1-product company
    • high mix/low volume
    • CTO/ETO
  • Kern
    • Benamingen
    • Wat vs. Hoe
    • Modulariteit
    • Modules
    • Standaardisatie
  • Commercie
    • Opties 1: Principes
    • Opties 2: Prijzen
  • Operatie
    • Stuklijst
    • Kostprijs
    • CoCoS
  • Contact

High Mix / Low Volume

Vooral voor zgn. high mix/ low volume producenten is de LPM aanpak relevant.
Dat heeft dan vooral te maken met de omvang van de productlijnen en met de mate waarin klantspecifieke wensen verwerkt worden.
Uit de combinatie van deze twee karakteristieken volgt een indicatie van de 'Mix Intensiteit'. 

Productlijn omvang

De productlijn inhoud van een bedrijf (of soms afzonderlijke business unit of divisie) is een maat voor de verscheidenheid aan product-gerelateerde keuzes die aangeboden wordt aan de klant.
Die inhoud wordt bepaald door 3 dimensies:
  • de productlijn breedte (PLB)
            = aantal onderscheiden productlijnen
  • de productlijn diepte (PLD)
            = aantal types per productlijn (gemiddeld)
  • de productlijn lengte (PLL)
            = aantal opties per productlijn (gemiddeld)
De uiteindelijke productlijn inhoud (PLI) volgt uit een gewogen vermenigvuldiging van deze dimensies.
Voorbeeld a.d.h.v. automerk Audi:  A4 en de A6 in PLB, aandrijflijn varianten in PLD, interieur/exterieur opties in PLL.
Foto
" Bij ons is alles mogelijk "

de Mix Intensiteit

De uiteindelijke Mix Intensiteit wordt nu berekend door de twee eerder beschreven karakteristieken met elkaar te vermenigvuldigen: Productlijn Inhoud x Customization Factor.
Deze 'Mix Intensiteit' zou je het beste kunnen interpreteren als
'de uitgebreidheid van het totale product aanbod aan alle klanten, inclusief de mogelijkheden om afwijkende oplossingen te bestellen'.
Voorbeeld Met een beperkt aantal modellen cq. types (geheugengroottes) en geen customs opties heeft de iPhone divisie van Apple een lage MI.
Foto
Foto

Customization factor

De Customization Factor geeft aan in welke mate klantspecifieke wensen verwerkt worden in de orders. Sommige bedrijven zijn hier heel ruim in op basis van langjarige relaties met veeleisende klanten; andere bedrijven kiezen juist voor een strategie om klanten zoveel mogelijk naar standaard beschikbare producten te sturen.
Merk op dat hier met 'klantspecifiek' bedoeld wordt dat er handmatige, 'one-off' 
activiteiten verricht moeten worden voor een (of enkele) specifieke order(s).
Twee dimensies zijn bepalend:
  • customisation aandeel (CA)
            = % orders met klantspecifieke aanpassingen
  • customisation impact (CI)
            = % impact van klantspecifieke aanpassingen
De uiteindelijke Customization Factor (CF) volgt uit een gewogen vermenigvuldiging van deze dimensies.
Voorbeeld a.d.h.v. een exclusief automerk:  een customized velg heeft geen invloed op andere onderdelen en dus een lage impact; een customized wielophanging heeft een relatie naar diverse constructie delen en dus een hogere impact.
Foto

Productie volume

Een andere belangrijke grootheid is natuurlijk het productie volume, ofwel het totaal aantal producten dat op jaarbasis geproduceerd (/verkocht) wordt. Bij hele lage aantallen spreken we over enkelstuks, projectmatige productie die vaak heel klantspecifiek is, denk bijv. aan grote industriële installaties voor een bepaalde fabriek. Aan de andere kant van het spectrum zien we massa fabricage zoals bij scheerapparaten of mobiele telefoons. Hierbij is nog wel sprake van een aantal productlijnen en types maar niet meer van klantspecifieke aanpassingen.
Tussen deze extremen zit wat we serieproductie noemen: van kleinserie via middelgrote series tot grote series.   

De Low Volume / High Mix arena

 Wanneer we de Mix Intensiteit in relatie tot het Volume zetten zien we het onderstaande speelveld ontstaan.
Bij iedere volume categorie hoort een min of meer 'logische' range voor de Mix Intensiteit.
De Lean Product Mix aanpak zal over het algemeen de beste resultaten laten zien in het volgende gebied:
vanaf de hogere kleinserie productie tot en met de grootserie productie en des te sterker naarmate de Mix Intensiteit hoger is.
Foto

Zelf berekenen?

Gebruik onderstaand schema om zelf de Mix Intensiteit van uw eigen bedrijf te bepalen. De waarde van de Customization Impact is meestal lastig precies vast te stellen; een eerste benadering zou kunnen zijn de inschattingen van 3 ter zake deskundige medewerkers te middelen. 
De zo berekende waarde voor de Mix Intensiteit kan vervolgens in bovenstaand plaatje geplot worden. Dit geeft dan een eerste indicatie van de potentie om de LPM methode toe te passen.
Foto
Wanneer de zo bepaalde combinatie van Mix Intensiteit en Volume binnen het oranje 'LPM' gebied valt zal ongetwijfeld de 'CTO-ETO' keuze spelen:
CTO/ETO >
NB: Deze site is in ontwikkeling en zal aangevuld worden met nieuwe artikelen. Toch al nieuwsgierig naar meer? Klik voor contact!
Powered by Maak je eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.
  • Home
  • Basics
    • Waarom
    • de 1-product company
    • high mix/low volume
    • CTO/ETO
  • Kern
    • Benamingen
    • Wat vs. Hoe
    • Modulariteit
    • Modules
    • Standaardisatie
  • Commercie
    • Opties 1: Principes
    • Opties 2: Prijzen
  • Operatie
    • Stuklijst
    • Kostprijs
    • CoCoS
  • Contact